Тема 4.2.2. Сетивно-двигателни и адаптивни процеси
Лектор: доц. д-р Валентина Григорова
Моб. 0882 852 396
E-mail: valgrig04@yahoo.com
Хорариум: 30 учебни часа
АНОТАЦИЯ:
Сетивно-двигателните функции представляват трансформиране на усещането в двигателен акт. В този аспект основна роля играе зрителната система, която чрез различни видове очни движения насочва и подпомага движенията на ръката към различни обекти от заобикалящия ни свят. От друга страна, очедвигателната, опорно-двигателната и сензомоторната системи, подържат запазването на равновесието на тялото в пространството, което е основна биологична функция на организма. Главната задача при сензомоторните процеси е да се обедини информация от много чувствителни канали за света около нас, да се използва и планират моторните отговори. Тази задача не може да има строго фиксиран алгоритъм, тъй като физичните свойства на нашето тяло и обкръжаващата ни среда се менят, което изисква съответни промени в сензомоторното управление, т.е. необходима е адаптация. Адаптацията е процес на обучение и представлява компенсация на физиологични или патологични промени, засягащи сетивно-двигателните системи, в които участват и най-висшите функции на централната нервна система като вниманието и паметта.
Тема 4.2.7. Физиологични основи на паметта и обучението
Лектор: доц. д-р Даниела Пехливанова
Моб: 0896 512 611 Сл.тел. (02) 979-37-09
E-mail: d.pechlivanova@inb.bas.bg
Хорариум: 30 учебни часа
АНОТАЦИЯ:
Избираемият курс е предназначен за докторанти, работещи в областа на физиологията, патофизиологията и фармакологията на паметта и обучението. Целта на курса е запознаване на докторантите с основните структури и физиологични механизми, които участват в процесите на формиране на различните видове памет, селективно внимание, мотивация и обучение. В рамките на предвидените лекции, докторантите ще имат възможност да се запознаят с най-новите постижения в изясняване на структурните, клетъчни и биохимични механизми, които опосредстват кодирането, съхраняването, възпроизвеждането и загубата на информация в мозъка по време на обучение и запаметяване. В курса ще бъдат разгледани някои основни експериментални модели на различните видове памет и обучение. Допълнителната практическа насоченост на курса дава възможност за изясняване на влиянието, което оказват редица ендогенни и екзогенни фактори върху процесите на образуване и загуба на паметта.